Festival Internacional Pau Casals

La cara brillant del romanticisme

Els solistes i l’Orquestra del Festival Pau Casals.

Antje Weithaas, concertino

Tres obres lluminoses, entre elles dues grans obres mestres, figuren al programa del concert de cloenda! Els Xiprers són unes delicioses cançons d’amor compostes per Dvořák quan tenia poc més de 20 anys, i que més tard es va complaure a arranjar per a quartet de corda.

El Quintet de Schubert, conegut com el “Quintet de la Truita”, va ser encarregat per un adinerat violoncel·lista aficionat, que havia caigut sota l’encís del lied titulat “Die Forelle“, que va portar a Schubert a dedicar tot un moviment a variacions sobre aquesta famosa cançó.  La forma i la instrumentació inusuals del Quintet (5 moviments i un contrabaix!) contribueixen al seu encant. Aquesta és una de les rares obres optimistes de Schubert, de principi a fi, i el seu impuls és aclaparador.

La Serenata de Txaikovski té els 4 moviments d’una simfonia, però l’elegància del seu vals, el lirisme de la seva elegia i el virtuosisme dels seus moviments extrems sovint ens conviden a ballar. El final, basat en temes populars russos, és engrescador.

A. Dvořák. Els Xiprers, 6 cançons per Quartet de Corda
F. Schubert. Quintet per a piano, violí, viola, violoncel i contrabaix D. 667 “Truita”
P. Txaikovski. Serenata per a orquestra de corda op. 48

Dia: Dissabte 20 de juliol

Hora: 20 h

Preu:  29 € / Preu amb descompte: 25 €

 

El violí romàntic

Carolin Widmann, violí
Gabriele Carcano, piano

Carolin Widmann i Gabriele Carcano no formen un duo permanent. Cadascú té una carrera brillant i eclèctica, però gaudeixen tocant junts, inspirant-se mútuament. Les tres sonates que han escollit són riques en contrastos i emocions.
La Segona de Brahms, composta durant un feliç estiu a la vora del llac Thun, és tota tendresa i lirisme, increïblement rica en invenció melòdica. La Primera de Schumann és tot el contrari. Va completar-la en 5 dies, sota l’estrès de la ira i la frustració. Segons la partitura, el primer moviment cal tocar-lo “amb una expressió apassionada”! El segon és una pausa benvinguda, tenyida de malenconia, abans que el final es llanci a una cursa desesperada.
La Primera Sonata de Fauré, il·luminada per la promesa d’un compromís, és la revelació d’un gran compositor amb una personalitat única, una combinació d’elegant moderació i ardor romàntic. El que fa que aquesta obra sigui tan seductora, més enllà de la invenció melòdica original, és la subtilesa de l’harmonia i les modulacions. Una música sensual!

R. Schumann. Sonata per a violí núm. 1 op. 105
J. Brahms. Sonata per a violí núm. 2 op. 100
G. Fauré. Sonata per a violí núm. 1 op. 13

Dia: Divendres 19 de juliol

Hora: 20 h

Preu: 26 € / Preu amb descompte: 21 €

 

Oda a la joventut

Antje Weithaas, Jonathan Brown, Erica Wise i els solistes de l’Orquestra del Festival Pau Casals

La trobada entre músics joves d’arreu del món i intèrprets experimentats i coneixedors és al cor de l’esperit de Casals. Les espurnes de l’entusiasme i talent d’aquest joves han il·luminat els darrers festivals del Vendrell. El programa del seu primer concert és un panorama fascinant del Romanticisme alemany més pur.

L’Octet de Mendelssohn és l’obra d’un jove geni, un miracle de frescor, invenció i passió! Schumann havia quedat captivat per aquest Octet i va proclamar la seva admiració pel seu amic Mendelssohn, que el va animar a acceptar el repte d’escriure quartets de corda, l’assoliment més ambiciós de la música. Schumann, que gairebé no havia escrit res més que obres per a piano i lieder, va emprendre el repte de manera brillant i es va mostrar tan feliç i orgullós que va dedicar els seus tres Quartets op. 41 a Mendelssohn.
Tots dos amics eren aficionats a la música de Schubert i van contribuir al redescobriment de les seves darreres obres després de la seva prematura mort.

F. Schubert. Trio per a violí, violoncel i piano D. 897
R. Schumann. Quartet de corda op. 41 núm. 1
F. Mendelssohn. Octet op. 20

Dia: Dijous 18 de juliol

Hora: 20 h

Preu: 26 € / Preu amb descompte: 21 €

 

Bach majestuós

Església Parroquial del Vendrell

Benjamin Alard, orgue

Benjamin Alard ja va actuar al Festival Pau Casals l’any 2017 i es va enamorar de l’orgue de l’Església Parroquial del Vendrell. Des d’aleshores s’ha convertit en un dels organistes més sol·licitats del món, i en el primer músic en dècades a qui se li va demanar que enregistrés les obres completes de Bach per a orgue i clavecí.
Per a aquest recital ha triat un programa Bach de gran virtuosisme. Les Sonates en trio es troben entre les obres més difícils, ja que requereixen un notable domini tècnic i intel·lectual per seguir les tres veus, una interpretada per la mà esquerra, la segona per la dreta i la tercera pels peus. Aquestes Sonates combinen sorprenentment l’estil germànic en els moviments ràpids i l’italià en els emocionants moviments lents. Pel que fa a la Tocata que tanca el recital, s’inclina decididament cap a Itàlia, amb els seus efectes de diàleg com els que trobem als concerts de Vivaldi. La seva impressionant fuga acaba amb uns majestuosos acords.

J.S. Bach
Tocata en re major BWV 912a.
Sonata en trio núm. 4 en mi menor BWV 528.
Sonata en trio núm. 6 en sol major BWV 530.
Tocata i fuga en re menor BWV 538 “Dorian”

Dia: Dilluns 15 de juliol

Hora: 20:30 h

Preu: 15 € / Preu amb descompte: 10 €

 

Els estudiants de l’EMMPAC celebren el piano romàntic

AUDITORI DEL TÍVOLI

Un concert festiu a càrrec dels alumnes de piano de l’Escola Municipal de Música Pau Casals que interpretaran diverses obres de compositors romàntics. Projecció de vídeos de Casals actuant juntament amb els seus grans amics pianistes o dirigint-los, també tocant breument el piano.

Dia: Diumenge 14 de juliol

Hora: 18 h

Preu: Entrada Gratuïta

 

Pau i Victòria

Benjamin Appl, baríton
Jorge Villadoms, piano

Casals era un apassionat dels lieder romàntics, que li encantava acompanyar al piano. Ho va fer per darrera vegada l’any 1958, amb Victòria dels Àngels. El mateix Casals va compondre una trentena de cançons al llarg de 80 anys.

Com a darrer alumne de Dietrich Fischer-Dieskau, Benjamin Appl s’erigeix com l’hereu de la gran tradició germànica, amb el toc afegit d’una ment oberta i una curiositat sempre desperta. Ha imaginat un programa especialment dedicat a Pau Casals i Victòria dels Àngels, que va preparar a partir de belles cites de Casals. Inclou dos lieder de Brahms interpretats per Victoria i Pau a Puerto Rico, dues cançons del mateix Casals, una sorprenent excursió a l’Amèrica Llatina i sobretot un meravellós periple pel món dels lieder romàntics, amb Schubert com a introducció, conclusió i fil conductor. Un viatge memorable, increïblement variat i bell!

Lieder de F. Schubert, R. Schumann, F. Mendelssohn, J. Brahms, F. Liszt, H. Wolf, R. Strauss.
Cançons de M. Ponce, R. Hahn, C. Guastavino, A. Ginastera, P.Casals.

Dia: Dissabte 13 de juliol

Hora: 20 h

Preu:  26 € / Preu amb descompte: 21 €

 

Un periple per l’Europa romàntica

Anne Gastinel, violoncel
Claire Désert, piano

Després d’haver guanyat nombrosos premis, sobretot al Concurs Rostropóvitx, Anne Gastinel va rebre el violoncel Goffriller de Casals que li va confiar Marta Casals Istomin durant 2 anys, en un moment en què la seva carrera internacional tot just començava a desenvolupar-se. Des d’aleshores ha actuat per tot el món i ha enregistrat nombrosos discos amb l’aclamació de la crítica, però mai abans havia participat al Festival Internacional de música Pau Casals! La seva aparició al concert inaugural és tot un esdeveniment. Amb la seva acompanyant preferida, Claire Désert, presenta una gira per l’Europa romàntica, de Varsòvia a París, de Leipzig a Oslo, que acaba amb la bella i tumultuosa Sonata d’Edvard Grieg. Casals va tenir l’oportunitat de tocar-la amb el compositor al piano, que es va mostrar tan encantat que va declarar: “Aquest home no interpreta ressuscita”. Pel que fa a la Sonata de Chopin, a Anne Gastinel i Claire Désert els agrada especialment, per l’equilibri perfecte entre el lirisme del violoncel i la riquesa i subtilesa de la part de piano.

R. Schumann. Fantasiestücke op. 73
F. Chopin. Sonata per a violoncel op. 65
E. Grieg. Sonata per a violoncel op. 36

 

Dia: Divendres 12 de juliol

Hora: 20 h

Preu:  26 € / Preu amb descompte: 21 €

 

El darrer deixeble de Casals

Miklos Perényi, violoncel
Dénes Vàrjon, piano

Per cloure aquest festival del 50è aniversari, res millor que convidar Miklós Perényi, que va ser l’últim autèntic deixeble de Casals. Avui és un dels violoncel·listes més estimats i respectats, aquell a qui Marta Casals considera més proper a l’esperit de Casals.
Acompanyat per Dénes Várjon, el seu company preferit durant molts anys, va pensar llargament en el programa que volia fer en homenatge al seu mestre. Primer va triar la Suite Núm. 4 de Bach, i després una sonata de Beethoven i una de Brahms. Aleshores li va semblar imprescindible reservar un lloc per als estrets vincles que Casals havia establert amb Hongria: el seu amic Kodály, a qui va retrobar amb gran de plaer a Budapest quan hi va anar a dirigir El Pessebre el 1964, i Bartók, a qui Casals havia convidat a Barcelona l’any 1926.

Programa:

J. S. Bach – Suite per a violoncel núm. 4 en Mi bemoll major BWV 1010
Z. Kodály – Epigrames núms. 1, 2, 3, 8, 5 i 7
L. v. Beethoven – Sonata per a violoncel i piano núm. 4 Op. 102 núm. 1
J. Brahms – Sonata per a violoncel i piano núm. 1 Op. 38
B. Bartók – Rapsòdia núm. 1  

Dia: Dissabte 22 de juliol
Hora: 20 h
Preu:  25 € / Preu amb descompte: 20 €

 

 

 

 

 

El Carnaval dels Animals

Albert Guinovart i Eric Le Sage, pianos
Paul Meyer, clarinet
Magali Mosnier, flauta
Patricia Cordero i Maria Tió, violins
Agnès Mauri, viola
Ferran Bardolet, violoncel
Jorge Toledo, contrabaix
Ferran Carceller, instruments de percussió

És aquest un programa inusual, tot un esdeveniment. El Carnaval dels Animals de Camille Saint-Saëns és una obra molt famosa, però ben rarament s’interpreta en concert. És una obra tan seductora que Albert Guinovart va voler escriure per a la mateixa formació, i també es va inspirar en les bèsties amb un humor i una tendresa comparables. El Vendrell té el privilegi d’acollir la seva estrena mundial fins i tot abans del Festival Salon-de-Provence, on s’havia d’estrenar originalment.
Per completar aquests carnavals hem recorregut a un compositor també gran amant dels animals (els va dedicar un ballet i un cicle de melodies), Francis Poulenc.

Programa:

F. Poulenc – Sonata per a flauta i piano
F. Poulenc – Sonata per a clarinet i piano
C. Saint-Saëns – Tarantel·la per a flauta, clarinet i piano Op. 6
A.Guinovart – Le cortège des animaux

 

Dia: Divendres 21 de juliol
Hora: 20 h
Preu:  25 € / Preu amb descompte: 20 €

 

 

 

El darrer Beethoven

Richard Goode


Richard Goode és un dels grans beethovenians d’avui. El seu enregistrament íntegre de les Sonates i Concerts és tota una referència. Es va relacionar durant molt de temps amb Casals als anys 60 al Festival de Marlboro, del qual Goode va ser codirector artístic del 1999 al 2013. Va venir al Vendrell per primera vegada el 2017 per a un recital on Beethoven confraternitzà amb Mozart, Debussy i Janáček, i enguany torna per interpretar en exclusiva el darrer Beethoven i acceptar el repte de les titàniques Variacions Diabelli. Cal destacar que oferirà el mateix programa en homenatge a Casals al Festival de Puerto Rico, al maig.


Programa:

L.v. Beethoven – Bagatel·les Op. 119 núm. 6-11
L.v. Beethoven – Sonata per a piano núm. 30 en Mi major Op. 109
L.v. Beethoven – Variacions Diabelli Op. 120

 

Dia: Dijous 20 de juliol
Hora: 20 h
Preu:  20 € / Preu amb descompte: 15 €



 

 

 

Bach i els seus inspiradors

Bernard Foccroulle, orgue

Església Parroquial del Vendrell


Per donar via lliure al seu geni, Bach es va nodrir de la música dels seus predecessors i dels seus contemporanis, sense amoïnar-se per les fronteres. Les seves influències, és clar, eren germàniques, però també franceses i italianes. Bernard Foccroulle havia descobert l’orgue de Vendrell ja feia alguns anys i li agradava molt. Ara ha construït un programa que destaca les qualitats excepcionals d’aquest instrument. Comença amb una visió general dels inspiradors de Bach i acaba en l’apoteosi amb la gran Fantasia i Fuga en sol menor, una obra la composició de la qual segueix en el misteri i que no ha deixat de fascinar tant organistes com públic.


Programa:

G. Frescobaldi – Cinquena tocata amb pedals
J. Pachelbel – Xacona en Re
N. de Grigny – Fuga a 4 sobre Ave Maris Stella
G. Böhm – Vater unser im Himmelreich
D. Buxtehude  – Tocata en Fa BuxWV 156
J. S. Bach – Partite diverse sopra O Gott, du frommer Gott BWV 767
J. S. Bach – Trio sopra Allein Gott in der Höh sei Ehr BWV 676
J. S. Bach – Dies sind die heil’gen zehn Gebot BWV 678
J. S. Bach – Fantasia i Fuga en Sol menor BWV 542

Dia: Dilluns 17 de juliol
Hora: 20:30h
Preu:  15 € / Preu amb descompte:10 €

 

 

 

La mort i la donzella

Orquestra i Solistes del Festival Pau Casals

Elvina Auh, violí
Jonathan Brown, viola
Blai Bosser, violoncel
Arash Rokno, piano
Erich Höbarth i Gil Sisquella, violi
Albin Uusijarvi i Adam Newman, viola
Erica Wise, violoncel

Orquestra del Festival Pau Casals

 

Aquest concert ofereix dues de les obres més commovedores de la història de la música. El Quintet K. 516 en sol menor és una confessió sovint propera a la desesperació, que porta Mozart a sacsejar les formes habituals, tot canviant l’ordre dels 4 moviments i començant el final amb un adagio punyent, abans que un allegro miri d’arrodonir l’obra amb un tímid esclat d’optimisme.
El Quartet núm. 14 de Schubert deu el seu sobrenom a les variacions del seu segon moviment, construït a partir del lied “La mort i la donzella”. Una obra com aquesta havia per força de fascinar Gustav Mahler, que es va comprometre a orquestrar-la. Només en va dirigir un moviment, l’any 1894. Aquesta versió per a orquestra de corda no va ser acabada per cap altre músic fins molt després de la seva mort. Accentua encara més els contrastos i la tensió dramàtica, i esdevé una simfonia per dret propi.

Programa:

G. Mahler – Quartet per a piano en La menor
W. A. Mozart – Quintet de corda en Sol menor KV516
F. Schubert-G. Mahler – La mort i la donzella

 

Dia: Dissabte 15 de juliol
Hora: 20 h
Preu:  29 € / Preu amb descompte: 25 €

 

 

 

El trio de l’Arxiduc

Solistes del Festival Pau Casals

Mayumi Kanagawa i David McCarroll, violí
Jaume Angelès, viola
Balázs Dolfin, violoncel
Arash Rokni i Peter Nagy, piano
Jacobo Christensen, violí
Annette Jokovcic, violoncel

 

Va ser a l’arxiduc Rodolf, que en va ser deixeble, a qui Beethoven va dedicar el major nombre d’obres: ni més ni menys que 14, entre elles el Concert “Emperador”, la Sonata Hammerklavier i la Missa Solemnis. Però és gràcies al Trio Op. 97 que aquest arxiduc ha passat a la història. Generós mecenes de Beethoven, es va queixar que no li fos dedicat el magnífic Trio Op. 70 núm. 1, tot i que Beethoven no es va oblidar d’oferir-li el següent Trio, la veritable cúspide de tota la música de cambra. Casals la va interpretar innombrables vegades, i la va enregistrar en tres ocasions.
A la primera part, els solistes del festival interpretaran un dels quartets més seductors de Haydn, fulgurantment ric en enginy, després una partitura de joventut de Gustav Mahler, un quartet per a piano i corda composat als 16 anys i encara inacabat, d’una captivadora sensibilitat romàntica.

Programa:

J. Haydn – Quartet de corda en Sol major Op. 54 núm. 1  

W. A. MozartAndante amb variacions en Sol major KV501 

L. v. BeethovenTrio en Si bemoll major Op. 97 ‘’Arxiduc’’ 

Dia: Divendres 14 de juliol
Hora: 20 h
Preu:  20 € / Preu amb descompte: 15 €

 

 

 

 

Del Barroc al Romanticisme

Orquestra i Solistes del Festival Pau Casals

Elvina Auh, violí
Jonathan Brown, viola
Blai Bosser, violoncel
Peter Nagy i Arash Rokno, piano

Orquestra del Festival Pau Casals

 

Quatre compositors benvolguts per Casals, quatre generacions de músics lligats per l’admiració mútua i per l’amor al seu gran predecessor, Johann Sebastian Bach. Mozart es va obligar a dominar l’estil de la fuga, que havia caigut en desús. Va transcriure les fugues de Bach, tot afegint preludis de la seva collita. L’Adagio i la Fuga K. 546 són els seus millors èxits en aquest estil, que combinen grandesa, enginy i emoció.
Beethoven també era un admirador incondicional de Bach. El seu Quartet Op. 16, escrit originalment per a piano i vents, sembla directament inspirat en el Quintet K 452 de Mozart i el seu brillant classicisme.
Mendelssohn, per la seva banda, fou un gran intèrpret de Mozart i Beethoven, i va redescobrir l’obra de Bach al públic romàntic. En la seva Simfonia núm. 10 per a cordes, composta als 14 anys, mostra tant el seu coneixement de la música dels seus predecessors com l’originalitat del seu geni.

Programa:

W. A. Mozart – Adagio i Fuga en Do menor KV546
L. v. Beethoven – Quartet per a piano en Mi bemoll major Op. 16a
J. S. Bach – Concert per a piano en La major BWV 1055
F. Mendelssohn – Simfonia per a cordes núm. 10 en Si menor

 

Dia: Dimecres 12 de juliol
Hora: 20 h
Preu:  29 € / Preu amb descompte: 25 €

 

 

Homenatge a Casals

Shai Wosner, piano
Pinchas Zukerman, violí
Yamen Saadi, violí
Sara Ferrández, viola
Amanda Forsyth, violoncel

És la primera vegada que Pinchas Zukerman ve al Vendrell, amb ganes de descobrir la ciutat natal de Casals i en particular el Museu. Per tenir-ne temps, s’ha ofert a donar dos concerts amb els seus companys de trio, la violoncel·lista Amanda Forsyth i el pianista Shai Wosner. També ha acceptat de bon grat acollir, com sovint feia Casals, dos joves músics a l’alba d’una carrera molt prometedora, Yamen Saadi i Sara Ferrández, que obriran el concert amb una de les obres més reeixides de Boshuslav Martinů. Tot seguit, Pinchas Zukerman interpretarà la Sonata “Primavera” de Beethoven com a homenatge especial a Casals. La segona part reunirà tots els músics per al Quintet per a piano de Brahms, l’última obra que Casals va interpretar en públic, l’any 1969, al Festival de Puerto Rico.

Programa:

B. Martinů – Tres madrigals per a violí i viola
L. v. Beethoven – Sonata per a violí i piano núm. 5 en Fa major Op. 24 “Primavera”
J. Brahms – Quintet per a piano en Fa menor Op. 34

Dia: Dissabte 8 de juliol
Hora: 20 h
Preu:  29 € / Preu amb descompte: 25 €

 

 

Trio Zukerman

Concert Inaugural

Shai Wosner, piano
Pinchas Zukerman, violí
Amanda Forsyth, violoncel

Començar un festival en honor a Casals amb un programa de trios amb piano és ben natural, ja que aquesta formació ha ocupat un lloc important al llarg de la carrera del violoncel·lista: amb Cortot i Thibaud durant gairebé 30 anys, i després amb molts grans intèrprets que van actuar a Prades i a Puerto Rico.
Pinchas Zukerman va enregistrar molt aviat els Trios de Beethoven amb Barenboim i Du Pré i, molt més tard, els de Schubert amb Ashkenazy i Harrell, però fa poc que va fundar el seu propi trio i es va apassionar per aquest repertori.
Aquest programa és fascinant tant per la diversitat d’ambients dels tres trios com per l’associació d’una obra rara (la Fantasiestücke de Schumann), una obra mestra desconeguda (el Trio núm. 1 de Saint-Saëns ), i una obra mestra reconeguda universalment (el Trio des Esprits de Beethoven).

Programa:
R. Schumann – Fantasiestücke Op. 88
C. Saint-Saëns – Trio per a piano núm. 1 en Fa major Op. 18
L. v. Beethoven – Trio per a piano en Re major Op. 70 núm. 1 “Fantasma”

 

Dia: Divendres 7 de juliol
Hora: 20 h
Preu:  25 € / Preu amb descompte: 20 €

 

Una Orquestra per a Casals

Orquestra del Festival Pau Casals

Alexander Melnikov, piano

Alexander Janiczek i Lily Francis, concertinos

Sonja Bozner, violí

Álvaro Castelló, viola

Milena Umiglia, violoncel

L. Jancek: Quartet de corda núm. 1 “Sonata Kreutzer”

W. A. Mozart: Concert per a piano i orquestra núm. 12 en La major KV 414

A. Dvorak: Serenata per a cordes en Mi major op. 22

Aquest concert és un projecte que a Casals li hauria agradat acollir. A Marlboro, la trobada de joves músics de gran talent i músics experimentats per tocar música de cambra i formar una orquestra el va entusiasmar. Va ser un bany de joventut.

El programa és gairebé completament txec, sobretot tenint en compte que a Mozart li encantava Praga! El primer Quartet de Janacek porta el subtítol de «Kreutzer Sonata» perquè s’inspira en el conte de Tolstoi i en segueix pas a pas el desenvolupament, una tràgica història de gelosia, on el marit acaba matant la seva dona! La Serenata per a cordes de Dvorak és, al contrari, una obra plena de joventut, frescor, amb una invenció melòdica infinitament seductora. Entre els dos, un Concert per a piano de Mozart, compost el 1782 per conquerir l’aristocràcia vienesa, però amb un moviment lent que és una confidència molt personal. Al piano, Alexander Melnikov, un gran amant de Mozart.

Dia: Divendres 22 de juliol

Hora: 20 h

Preu:  29 € / Preu amb descompte: 20 €

 

Una vetllada a la Vil·la Casals II

Louis Lortie, piano

Paul Meyer, clarinet

Edgar Moreau, violoncel

L.v. Beethoven: Trio per a clarinet, violoncel i piano en Si bemol major op 11

J.Brahms: Sonata per a clarinet i piano en Fa menor op. 120 núm. 1

C.Debussy: Sonata per a violoncel i piano

G.Fauré: Trio per a violí, violoncel i piano op. 120 (versió amb clarinet)

En aquest concert, el públic podrà gaudir d’un segon programa de música de cambra que es podria imaginar fàcilment en una de les vetllades musicals improvisades per Casals a la seva sala de música, amb motiu de la visita d’un amic clarinetista: el piano dialoga amb cada instrument, o amb tots dos!

Tres intèrprets excepcionals per a aquest concert mig alemany i mig francès. El pianista canadenc Louis Lortie és potser el pianista actual amb un repertori més ampli, com ho demostra la seva enorme discografia (més de 50 CD). La seva constant curiositat i el seu gust per compartir el converteixen en un company ideal de música de cambra. Paul Meyer, preparat per Isaac Stern i Mstislav Rostropóvitx, és el clarinetista més sol·licitat del món, tan solvent en Mozart com en peces contemporànies. Paral·lelament, du a terme una carrera com a director d’orquestra. Pel que fa a Edgar Moreau, ja forma part, amb 28 anys, del cercle restringit dels més grans violoncel·listes. És la primera vegada que és convidat a la Vil·la Casals i ho viu com un gran honor.

Dia: Dijous 21 de juliol

Hora: 20 h

Preu:  25 € / Preu amb descompte: 20 €

 

Una vetllada a la Vil·la Casals I

W. A. Mozart: Quintet de corda núm. 3 en Do major KV 515

Brandon Garbot, violí 1. Maria Tió, violí 2.                                                                                                Jonathan Brown, viola 1. Celia Eliaz, viola 2.                                                                                     Alejandro Gómez, violoncel

L.v. Beethoven: Trio per a violí, violoncel i piano en Re major op. 70 núm. 1 “Fantasma”

Eylam Keshet, piano. Patricia Cordero, violí. Erica Wise, violoncel

J.Brahms: Quintet amb piano en Fa menor op. 34

Alexander Melnikov, piano.                                                                                                                    Haruna Shinoyama, violí 1. Pavla Tesařová, violí 2                                                                                         Lily Francis, viola. Ferran Bardolet, violoncel

 Aquest concert vol rememorar les vetllades a la Vil·la Casals dels anys vint. En aquella època no hi havia festivals d’estiu, els músics descansaven i es preparaven per a la temporada següent. Casals passava l’estiu al Vendrell, on el visitaven molts amics músics. Al vespre tocaven música per plaer, amb programes molt variats.

En aquest concert, s’interpretaran tres obres mestres absolutes per a una festa pantagruèlica. En primer lloc, la majestuositat i la serenor del Quintet de corda K. 515 de Mozart; després l’energia i el drama del Trio op. 70 núm. 1 de Beethoven, anomenat «dels esperits» perquè el punyent moviment lent s’inspirava inicialment en les bruixes de Macbeth; finalment la passió desbordant del Quintet per a piano i corda op. 34 de Brahms, la gènesi del qual va ser llarga i complicada (l’obra va ser abans un quintet de corda i després una sonata per a dos pianos), però que va tenir molt d’èxit. Aquest quintet de Brahms va ser l’últim gran treball de música de cambra que Casals va tocar en públic, a Puerto Rico l’any 1969.

 Dia: Dimecres 20 de juliol

Hora: 20 h

Preu:  25 € / Preu amb descompte: 20 €

 

El Festival a la Plaça Nova 

Plaça Nova, 20 h        Entrada Gratuïta

Louis Lortie, Eylam Keshet, piano

Alexander Janiczek, Lily Francis, Patricia Cordero, Brandon Garbot, Haruna Shinoyama, Pavla Tesařová, Maria Tió, violí

Jonathan Brown, Samuel Palomino, viola

Erica Wise, Ferran Bardolet, Alejandro Gómez, violoncel

Obres de J.S. Bach, L. V. Beethoven, W.A. Mozart, F. Schubert, J. Brahms, M. Ravel…

Pau Casals mai va considerar que la música estigués reservada a determinades categories socials o països. La música de Bach, Mozart o Beethoven pot tocar el cor de tots els éssers humans, és el llenguatge universal per sobre de tot. No es requereix cap educació especial per experimentar la seva bellesa i emoció. Casals volia compartir la música amb tothom. Per això, va crear l’Associació Obrera de Concerts, que comptava amb més de 300.000 socis arreu de Catalunya (un èxit inigualable) i es va assegurar que cada any es portés a terme un concert pel poble de Prada de Conflent.

Enguany, el Festival Internacional de Música Pau Casals recupera aquest esperit, a la mateixa plaça on Casals va dirigir la seva orquestra l’any 1927. Alguns dels artistes presents al Festival participaran en aquest concert especial amb una programació d’obres molt variades.

Pau Casals en imatges – Puerto Rico II

Auditori del Tívol, 20 h

Va ser a petició de Luis Muñoz Marín, el governador de l’illa, que Pau Casals va acceptar crear el Festival Casals de Puerto Rico. Muñoz Marín havia fet molt pel desenvolupament social i cultural de l’illa, fet que Casals apreciava molt. Quan Kennedy el va convidar a actuar a la Casa Blanca l’any 1961, Casals va acceptar, però va insistir que el sopar fos en honor a Muñoz Marín i Puerto Rico.

Per al Festival, Casals havia tornat a confiar en Alexander Schneider, que havia participat en els orígens del Festival de Prada de Conflent.

El programa es va dividir entre música de cambra i música simfònica, amb una fantàstica orquestra que va aplegar els millors músics de les grans orquestres americanes, molt contents de poder tocar sota la direcció de Casals. Això va fer feliç Casals, que va poder fer realitat alguns dels seus somnis: dirigir per primera vegada la Passió segons Sant Mateu de Bach i interpretar de nou els oratoris de Haydn i la Novena Simfonia de Beethoven.

Pel·lícules de Pau Casals

  • El remake del concert a la Casa Blanca.
  • La Marxa Fúnebre de la Simfonia Heroica de Beethoven (homenatges a John i Robert Kennedy)
  • Sonata de Brahms amb Eugene Istomin al piano
  • Assaig de la Creació de Haydn
  • El Cant dels Ocells acompanyat al piano per Marta Casals

Amb la participació de l’aula de violoncel i de dansa de l’Escola Municipal de Música Pau Casals

Entrada Gratuïta

 

El violoncel en tota la seva esplendor

Daniel Müller-Schott, violoncel

Herbert Schuch, piano

Daniel Müller-Schott es va donar a conèixer a l’edat de quinze anys, quan va guanyar el Concurs Txaikovski per a joves violoncel·listes l’any 1992. Format pels professors més prestigiosos, Heinrich Schiff, Steven Isserlis i Mstislav Rostropóvitx, Daniel Müller-Schott ha desenvolupat des d’aleshores una magnífica carrera, publicant una discografia considerable que va des de Bach fins a la música contemporània. Convidat per les orquestres més importants, també es dedica a la música de cambra, sobretot amb Anne-Sophie Mutter. Convidat d’honor al Festival de Mecklenburg l’any 2019, Daniel Müller-Schott va voler compartir el seu amor per Pau Casals amb el públic organitzant una vetllada d’homenatge, amb la projecció de vídeos d’arxiu de Casals, que va comentar.

Herbert Schuch nascut a Temesvar (Romania) el 1979, va rebre les primeres lliçons de piano a la seva ciutat natal amb la professora Maria Bodo abans de traslladar-se a Alemanya amb la seva família el 1988, on resideix des d’aleshores. Va continuar els seus estudis amb Kurt Hantsch i amb el professor Karl-Heinz Kämmerling al Mozarteum de Salzburg. Les seves trobades recents i treball amb Alfred Brendel l’han marcat de manera especial. Es va donar a conèixer internacionalment quan va guanyar tres importants concursos en un sol any, el Concurs Casagrande, el Concurs Internacional de Piano de Londres i el Concurs Internacional Beethoven de Viena. El 2005 va obtenir el 1er Premi del Concurs de Piano de Santander.

J.S. Bach: Suite núm. 3 per a violoncel sol en Do major – BWV 1009

L.v. Beethoven: Sonata per a violoncel i piano núm. 5 en Re major op. 102 núm. 2

J. Brahms: Sonata per a violoncel i piano núm. 2 en Fa major op. 99

Dia: Dissabte 16 de juliol

Hora: 20 h

Preu:  25 € / Preu amb descompte: 20 €

 

Recital Bach

A l’església parroquial del Vendrell

Lorenzo Ghielmi, orgue

Dir que Casals estava enamorat de l’orgue de la seva ciutat natal es queda curt. El va fer restaurar dues vegades, tenint cura de conservar-ne els meravellosos colors originals. En una entrevista del 1972, va dir que era el seu orgue preferit del món i que no havia trobat registres tan suaus enlloc.

Lorenzo Ghielmi és una de les grans figures de la música renaixentista i barroca. Musicòleg eminent, ha dedicat un llibre a Nikolaus Bruhns, un dels precursors i inspiradors de Bach, i ha escrit molt sobre el mateix Bach. Pedagog reconegut, fa classes a Basilea i Milà. Cofundador del Giardino Armonico, l’any 2005 va crear un altre conjunt destacat, la Divina Armonia. La seva discografia ha rebut múltiples premis. El seu instrument preferit és l’orgue. És el titular de l’orgue Arhendt de la basílica de San Sempliciano de Milà. Per retre homenatge a Pau Casals, ha optat per fer un recital íntegrament dedicat a Bach.

S. Bach :

Fantasia en Do major BWV 573                                                                                                                        Coral “Nun komm der Heiden Heiland” (Vine, salvador dels gentils) BWV 659
Sonata per a violí en Re menor BWV 1001
(versió per a orgue)                                                                     Preludi i Fuga en La menor BWV 543                                                                                                           Aria variata alla maniera italiana en La menor BWV 989
Coral “Schmücke dich o liebe Seele” (Engalana’t, ànima estimada) BWV 654

Toccata, Adagio i Fuga en Do major BWV 564

Dia: Divendres 15 de juliol

Hora: 20:30 h

Preu:  15 € / Preu amb descompte: 10 €

 

Retorn a les arrels pel Quartet Casals

Quartet Casals

Alexander Lonquich, piano

 

El Quartet Casals va participar en la inauguració del Museu Casals l’any 2001. Enguany hi torna per celebrar la rehabilitació arquitectònica i renovació museogràfica completa. Durant els darrers vint anys, els seus membres han estat dignes ambaixadors del nom Casals, i s’han mantingut fidels als seus ideals musicals i humans. Actualment estan considerats un dels millors quartets del món i han interpretat a les sales més prestigioses del cinc continents, com la Filharmònica de Berlín o la Konzerthaus de Viena. La seva important discografia amb Harmonia Mundi també és testimoni del lloc que avui ocupen a l’escena internacional. L’any 2019, el seu concert al Palau de la Música Catalana en el marc de la Diada Pau Casals – Barcelona, es va enregistrar i emetre en més de vint-i-cinc països.

Per a aquesta vetllada especial, han optat per unir forces amb un dels seus companys preferits, el pianista Alexander Lonquich, un meravellós músic, solista i director, i gran amant de la música de cambra. Després de Mozart i Haydn, acabaran amb el Quintet de Schumann, del qual Casals va dir: «Cada nota ve del cor».

A. Mozart: Quartet amb piano núm. 1 en Sol menor KV 478

J. Haydn: Quartet per a cordes en Sol menor op. 20 núm. 3

R.Schumann: Quintet amb piano en Mi bemoll major op. 44

 

Dia: Dimarts 12 de juliol

Hora: 20 h

Preu:  25 € / Preu amb descompte: 20 €

 

Pau Casals en imatges – Puerto Rico I 

Auditori del Tívol, 20 h

Pau Casals estimava molt Catalunya i El Vendrell, el seu poble natal. Si li haguessin demanat que designés la seva segona pàtria, podria haver escollit França, on va acabar vivint més temps que a Catalunya. Però, més probablement, hauria contestat: Puerto Rico! La seva mare hi va néixer i li n’havia parlat sovint, però l’havia dissuadit d’anar-hi: no era terra de música i hauria estat una pèrdua de temps per a la seva carrera. Va necessitar que Marta Montañez, que va néixer al mateix poble i a la mateixa casa que la mare de Casals, anés a estudiar a Prada de Conflent perquè la idea d’anar finalment a Puerto Rico es fes realitat. Va desembarcar del transatlàntic Flandre l’11 de desembre de 1955. L’acollida que hi va rebre va ser summament entusiasta i Casals de seguida s’hi va sentir com a casa. Aviat va decidir instal·lar-s’hi i fer tot el que estava a les seves mans per al desenvolupament cultural de l’illa: la creació d’un gran festival, la fundació d’una orquestra simfònica i un conservatori.

Pel·lícules de Pau Casals a Puerto Rico

  • La seva arribada.
  • La seva casa i la seva vida quotidiana.
  • Tocant la primera Suite de Bach a la Universitat de San Juan de Puerto Rico.
  • En concert al Festival: Trio núm. 2 de Brahms, Simfonies de Mozart, Beethoven i Schubert.

Amb la participació, per a la inauguració de la vetllada, de La Factoria, Escola de Dansa al Vendrell. Els ballarins de hip-hop ballaran al ritme de la música clàssica.

Entrada gratuïta

 

La màgia del trio

Gabriele Carcano, piano
Liza Ferschtman, violí
Ivan Karizna, violoncel

El trio és una de les formes musicals més difícils. És un delicat equilibri on cadascú ha d’escoltar els altres i trobar el seu lloc. Aquesta mateixa dificultat, unida a la fabulosa riquesa del repertori dels trios, agradava molt a Casals. Va formar un conjunt llegendari amb Cortot i Thibaud, i després va gaudir molt tocant en trios amb Istomin, Horszowski, Schneider, Stern o Oïstrakh, a Prada de Conflent i a Puerto Rico.

Liza Ferschtman va practicar aquest art des de ben jove. El seu pare era violoncel·lista i la seva mare pianista, així que van fer que la seva filla estudiés violí a fi que pogués interpretar en trios. Per a aquest concert tocarà tres obres romàntiques d’atmosferes molt diferents amb dos músics que coneix prou bé. El pianista Gabriele Carcano és el més prometedor dels pianistes italians actuals i les seves sonates completes de Beethoven a Berlín, Londres i Milà han tingut un gran ressò internacional. El violoncel·lista Ivan Karizna és un talent excepcional, que acaba de tenir el gran honor que un mecenes li hagi confiat el violoncel de Paul Tortelier.

F. Mendelssohn: Sonata per a violoncel i piano núm. 2 en Re major op. 58
C. Franck: Sonata per a violí i piano en La major                                                                                             J. Brahms: Trio per a piano, violí i violoncel núm. 3 en Do menor op. 101

Dia: Dissabte 9 de juliol

Hora: 20 h

Preu:  25 € / Preu amb descompte: 20 €

 

Pau Casals en imatges: Casals, director d’orquestra

Auditori del Tívoli

Entrada Gratuïta amb reserva prèvia

Fragments d’assajos i entrevistes

Per celebrar el centenari de la creació de l’Orquestra Pau Casals, s’han organitzat dues grans exposicions simultànies, una al Museu de la Música de Barcelona i l’altra al Museu Pau Casals. Malauradament, els prestigiosos concerts que s’havien programat a Barcelona i arreu del món per retre homenatge a l’excepcional aventura musical i social de l’Orquestra Pau Casals es van haver de cancel·lar per la pandèmia.

Sens dubte, Pau Casals va ser tan bon director d’orquestra com violoncel·lista, però la fama com a violoncel·lista va eclipsar d’alguna manera els seus èxits com a director. Això també es deu al fet que durant les dècades dels anys vint i trenta, Casals no va tenir temps per acceptar invitacions per dirigir orquestres que no fossin la seva. Després de la Guerra Civil Espanyola, a més del seu oratori El Pessebre, només va dirigir al Festival de Prada, al Festival de Puerto Rico i al Festival de Música de Marlboro. Això va impedir fer créixer la seva fama com a director. Tanmateix, per sort hi ha molts documents, que encara no s’han publicat, que demostren la seva genialitat. Alguns d’aquests documents, es mostraran per primer cop aquesta nit.

Abans de la projecció, gaudirem d’un breu concert amb el brillant jove violoncel·lista Johannes Gray, guanyador del Guardó Internacional Pau Casals per a Joves Violoncel·listes del 2018, que interpretarà obres de Beethoven, Brahms i Haydn.

Ludwig van Beethoven: Simfonia núm. 3 en Mi bemoll major, op. 55, “Heroica”
Johannes Brahms: Simfonia núm. 3 en Fa major, op. 90
Franz Joseph Haydn: Simfonia núm. 102 en Si bemoll major

L’Orquestra del Festival Pau Casals

Alexander Janiczek i Lily Francis, concertino
Claudio Martínez-Mehner, piano
I els joves músics del projecte Marlboro

A Marlboro, Casals va impartir classes magistrals i va dirigir l’orquestra que va unir tots els participants. Durant els assajos, era molt exigent, perquè volia que els joves músics ho fessin el millor possible, fugissin de la rutina i la superficialitat i se submergissin en la bellesa i l’emoció. “No es tracta de tocar notes, sinó de fer música” era un dels seus lemes preferits. I podia fer que repetissin un fragment una vegada i una altra fins que no se sentia satisfet.

No tingueu cap dubte que els joves músics que han vingut al Vendrell han rebut els mateixos consells per inspirar-se en Casals, i que el mateix entusiasme il·luminarà el concert d’aquesta nit.

El programa convida a assolir aquest ideal, i comença amb un quintet meravellós de Mendelssohn, compost poc després del seu Concert per a Violí, que sona bastant “simfònic”. Pel que fa al Concert de Bach i Divertimento de Bartók, les dues obres mestres tenen en comú la profunda emoció que transmeten els seus moviments lents i l’impuls irresistible dels ràpids.

Programa:

Felix Mendelssohn: Quintet per a dues violes n. 2 en si bemoll major, op. 87
Johann Sebastian Bach: Concert per a piano en re menor, BWV 1052
Béla Bartók: Divertimento per a orquestra de corda 

Entrada: 29 € / 25 € descompte

Pau Casals en imatges: Casals a les Nacions Unides i a Marlboro

Auditori del Tívoli

Entrada Gratuïta amb reserva prèvia

L’any 1958 Pau Casals va ser convidat a l’Assemblea General de les Nacions Unides i l’any 1963 va tornar-hi per dirigir El Pessebre. Per tercera vegada, el 24 d’octubre de 1971, va ser convidat pel secretari general U-Thant, que li va atorgar la Medalla de la Pau. Casals va dirigir la primera interpretació de l’Himne per a les Nacions Unides, que li havien encarregat. Amb l’Orquestra del Festival Casals de Puerto Rico, també va dirigir dues obres de Bach, i comptava amb els grans músics que havien estat al seu costat des del primer Festival de Prada com a solistes: els pianistes Horszowski, Istomin i Serkin, i els violinistes Stern i Schneider. Va pronunciar el seu famós discurs sobre la pau en què va dir «I am a Catalan», i va tocar El cant dels ocells.

Veurem grans fragments del concert i del discurs de Casals a les Nacions Unides. També hi haurà imatges de Marlboro (amb Casals dirigint i ensenyant) i algunes imatges del concert a la Casa Blanca.

Abans de la projecció, gaudirem d’un breu concert a càrrec dels joves talents de l’Orquestra del Festival que interpretaran obres de Mozart, Bach i Casals.

Johann Sebastian Bach: Concert per a tres pianos, BWV 1064
Johann Sebastian Bach: Concert per a dos violins, BWV 1043
Wolfgang Amadeus Mozart: Simfonia núm. 35, KV385, “Haffner”
Pau Casals: Himne de les Nacions Unides
Popular catalana: El cant dels ocells (harmonització de Pau Casals)

La música al Marlboro

Jonathan Brown, viola
Alexandre Janiczek, violí
Claudio Martinez-Mehner, piano
Erica Wise, violoncel
I els joves músics del projecte Marlboro

Tots els grans artistes americans, des de Murray Perahia i Yo-Yo Ma fins a Hilary Hahn, han participat en el Festival de Música de Marlboro! Han passat diversos estius fent música amb músics experimentats i joves estudiants, canviant constantment el repertori, formant part d’un trio o sextet, i més tard unint-se a l’orquestra. Tot en un esperit de llibertat i canvi constant. Per descomptat, els que tenen més experiència donen consells, però no són professors que imposen la seva visió. Només toquen, escolten i comparteixen les seves idees amb els seus companys més joves.

Seguint la tradició de Marlboro, el Festival Internacional de Música Pau Casals del Vendrell ha reunit dotze joves músics amb molt de talent. La meitat d’Espanya i l’altra meitat d’altres països europeus. Amb músics experts, han treballat durant una setmana per preparar dos grans programes de concert. Aquesta nit, es podrà gaudir d’un programa variat de música de cambra, amb l’obra més alegre de Schumann i l’increïble Quintet per a piano de Dvořák, tots dos inspirats en danses populars (polca, dumka i furiant) i plens de romanticisme apassionat.

Programa:

Joseph Haydn: Quartet de corda en Si bemoll major, op. 76 núm. 4, “Sortida del sol”
Robert Schumann: Trio per a piano núm. 2 en Fa major, op. 80
Antonín Dvořák: Quintet per a piano núm. 2 en La major, op. 81

Entrada: 25 € / 20 € descompte

Un concert mític: Casals a la Casa Blanca

Eric Le Sage, piano
Daishin Kashimoto, violí
Claudio Bohorquez, violoncel

Pau Casals deia que mai més tornaria a tocar el violoncel en un país que reconegués la dictadura franquista. Només va tocar a Bonn a la casa de Beethoven i a Nova York pel desè aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans a les Nacions Unides, l’any 1958. Per a Casals, aquests llocs emblemàtics no formaven part d’un país concret, sinó del món.

Però una invitació per tocar a la Casa Blanca era un altre tema i tot i que va dubtar, Casals finalment va acceptar la proposta. Estava convençut que Kennedy volia dur la pau, defensar la democràcia i lluitar contra les injustícies. Va insistir que el sopar que se celebraria no seria en el seu honor, sinó en el del governador de Puerto Rico.

L’esdeveniment va tenir un impacte mundial enorme. Era una època en què un president podia escoltar els artistes! Casals i Kennedy van tenir l’oportunitat de parlar tranquil·lament a soles abans del concert. Cinquanta anys després, té tot el sentit fer una nova versió d’aquest concert a la ciutat natal de Casals amb tres grans artistes de tres continents diferents.

Programa:

François Couperin: Pièces en concert (arranj. Bazelaire)
Robert Schumann: Adagio i Allegro, op. 70
Felix Mendelssohn: Trio núm. 1 en Re menor, op. 49
Popular catalana: El cant dels ocells (harmonització de Pau Casals)
En complement de programa: Johannes Brahms: Sonata per a violí núm. 2 en La major, op. 100

Entrada: 25 € / 20 € descompte

 

Grans sonates per a violoncel

Santiago Cañon-Valencia, violoncel
Naoko Sonoda, piano

Pau Casals i Amèrica, no només fa referència als Estats Units i el Canadà, sinó també tot Amèrica Llatina. Casals va fer-hi la seva primera gira el 1903 i a l’any 1956 hi va establir la seva residència. El mestre estava particularment agraït als països que havien acollit els exiliats espanyols republicans, i com a símbol d’aquesta afecció, el festival ha convidat el violoncel·lista colombià Santiago Cañón-Valencia, un dels més destacables de la nova generació.

Acompanyat del brillant pianista japonès Naoko Sonoda, tocarà tres grans sonates per a violoncel amb tons i estils molt diversos. Després de la imprescindible Sonata de Beethoven, interpretaran la del compositor argentí Alberto Ginastera. Casals va tenir una relació d’amistat amb Ginastera, i una de les seves obres importants, titulada Glosses sobre temes de Pau Casals, es va compondre com a homenatge al mestre pel seu 100è aniversari. La segona part del concert anirà dedicada a la Sonata de Rakhmàninov. Casals la va tocar en diverses ocasions amb Ginastera al piano. La darrera vegada va ser a Nova York el 1919.

Programa:

Ludwig van Beethoven: Sonata núm. 1 per a violoncel i piano en Fa major, op. 5 núm. 1
Alberto Ginastera: Sonata per a violoncel i piano, op. 49
Serguei Rakhmàninov: Sonata per a violoncel i piano en Sol menor, op. 19

Entrada: 25 € / 20 € descompte

 

Cap a les arrels de Bach

Església Parroquial del Vendrell

Bernard Foccroulle, orgue

Per tocar l’orgue que tant estimava Casals, el que sembla més natural és convidar el gran organista belga Bernard Foccroulle, que comparteix els ideals de Casals de democràcia, pau i justícia i que està estretament compromès amb la vida política i social.

Els dos comparteixen una passió per Bach, de qui Foccroulle ha fet unes gravacions completes, una de les referències més grans de la discografia (16 CD de Ricercar). Casals admirava la humilitat de Bach quan s’inspirava en els seus referents, de qui fins i tot copiava a mà les seves obres. No en va tenir prou amb la música alemanya, i es va obrir a la francesa i italiana. Aquestes influències, transcendides pel seu geni, el van convertir en un músic de renom universal.

Bernard Foccroulle, qui aprecia l’orgue del Vendrell que va poder tocar en un viatge anterior a Catalunya, ha creat un programa que hauria encantat Casals, que comença per les seves fonts d’inspiració italianes, franceses i nord-alemanyes i acaba amb la Fantasia i fuga en sol menor, BWV 542, una de les seves obres més misterioses, de la qual no ha sobreviscut cap manuscrit.

Programa:

Girolamo Frescobaldi: Toccata quinta con i pedali
Johann Pachelbel: Xacona en Re
Nicolas de Grigny: Fuga a 5 sobre “Ave maris Stella”
Georg Böhm: Vater unser im Himmelreich
Dietrich Buxtehude: Toccata en Fa, BuxWV 156
Johann Sebastian Bach: Partite diverse sobre “O Gott, du frommer Gott”, BWV 767
Johann Sebastian Bach: Trio sobre “Allein Gott in der Höh sei Her”, BWV 676
Johann Sebastian Bach: Dies sind die heil’gen zehn Gebot, BWV 678
Johann Sebastian Bach: Fantaisia i fuga en Sol menor, BWV 542

Entrada: 15 € / 10 € descompte

 

Primera gira de Casals pels Estats Units

Sara Blanch, soprano
Marco Evangelisti, piano
Claudi Arimany, flauta
Johannes Gray, violoncel

El 1901, Pau Casals va fer la seva primera gira pels Estats Units amb Emma Nevada, una cantant nord-americana, una de les sopranos de coloratura més eminents de la història del cant. Té el seu medalló a la tomba de Bellini, al costat dels de Malibrán i Pasta, i el país va donar el seu nom a una locomotora. La gira, de vuitanta concerts, va comprendre 7.000 km, de Nova York a San Francisco. Casals i la resta d’instrumentistes (un pianista i un flautista) van acompanyar Emma Nevada en les seves àries i cançons virtuoses, però també van protagonitzar algunes obres sols per deixar que la soprano descansés.

Vam demanar a Sara Blanch, una de les sopranos més brillants i sensibles d’avui dia, que durant una nit es posés a la pell d’Emma Nevada per recrear un programa i una atmosfera semblants als que havien aconseguit despertar el gran entusiasme del públic nord-americà. Una experiència única i increïble!

Per ajudar-la, va escollir dos músics catalans experimentats, Claudi Arimany i Marco Evangelisti, i un jove violoncel·lista nord-americà, Johannes Gray.

Programa:

Àries i melodies de Mozart (Le nozze di Figaro), Rossini (Il barbiere di Siviglia), Bellini (La sonnambula, I Puritani), Gounod i Delibes.
Peces instrumentals de Mozart, Kuhlau, Fauré, Saint-Saëns i Dvořák.

Entrada: 25 € / 20 € descompte

 

La mort de Granados, una tragèdia

Concert inaugural

Javier Perianes, piano.

Casals va passar tota la Primera Guerra Mundial als Estats Units, i només tornava a Catalunya a l’estiu. El gener del 1916, Enric Granados va desplaçar-se a Nova York per assistir als assajos i actuacions de la seva òpera Goyescas al Metropolitan Opera House. A la tornada, el vaixell amb què viatjava va ser torpedinat per un submarí alemany. La notícia de la mort del seu amic va afectar molt Casals. Comparava Granados amb Chopin i Schubert i considerava que la seva mort era una pèrdua tràgica per al món de la música. El seu únic consol va ser organitzar un concert benèfic per als seus fills. Molts novaiorquesos es van llançar al Metropolitan Opera House per assistir en aquest homenatge i es van aconseguir recaptar molts diners. Juntament amb Paderewski i Kreisler, va tocar el Trio Arxiduc de Beethoven i va acompanyar Maria Barrientos al piano en un seguit de peces de Granados. L’obra que va cloure el concert va ser la Marxa fúnebre de Chopin.

El programa que Javier Perianes ha escollit amb creativitat sobre l’amor i la mort és un homenatge a Granados i recorda el concert que van oferir Casals i els seus amics al Metropolitan Opera House.

Programa:

Ludwig van Beethoven: Sonata núm. 12 en La bemoll major, op. 26, “Marxa fúnebre”
Frédéric Chopin: Sonata núm. 2 en Si bemoll menor, op. 35, “Marxa fúnebre”
Enric Granados: Goyescas (“Los Requiebros”, “Quejas o la Maja y el ruiseñor” y “El Amor y la Muerte”)
Franz Liszt: Funérailles
Richard Wagner – Franz Liszt: Tristany i Isolda (Liebestod)

Entrada: 25 € / 20 € descompte

Pau Casals en imatges

Projecció a la Plaça del Tívoli
Entrada gratuïta

El Festival Pau Casals tracta de fer reviure Casals a la seva vila natal gràcies a una selecció de pel·lícules fetes al llarg dels trenta darrers anys de la seva vida. La Fundació Casals s’ha dedicat a aplegar tots els documents audiovisuals de Casals, restaurar-los i conservar-los: concerts, assaigs, reportatges, semblances, entrevistes, màster classes, testimonis…
Enguany es faran novament dues sessions a l’aire lliure, a la plaça Tívoli, just davant de l’Escola de Música, un espai públic magnífic per fer projeccions en una gran pantalla i amb so d’alta qualitat. Cada programa té una durada aproximada de 55 minuts i consta d’extractes de grans obres dirigides o interpretades per Pau Casals i breus fragments d’entrevistes o assaigs. Tots aquests documents són inèdits!
Aquestes vetllades es van enriquir l’any passat amb una primera part de música en viu que va tenir un gran èxit. Per iniciar el festival, rebrem dos dels més importants solistes del festival, el violoncel·lista Victor-Julien Laferrière i la flautista Magali Mosnier, que evidentment tocaran Bach!

Es podran veure les següents projeccions d’enregistraments de Pau Casals com a músic i com a director d’orquestra.

– Suite No. 1 BWV 1066 de J.S. Bach; Assaig i direcció d’orquestra
– Suite núm. 3 Parlant i tocant el violoncel en l’estil acadèmic i a la seva manera; donant classes magistrals.
Altres vídeos: Casals tocant el Trion nº1 de Mendelssohn, dirigint la Simfonia núm. 1 de Beethoven i fragments de El Pessebre.

Beethoven i Mendelssohn darrere de les empremtes de Bach

CONCERT INAUGURAL

Victor Julien-Laferrière, violoncel
David Kadouch, piano

Victor-Julien Laferrière és segurament un dels joves violoncel·listes de més talent avui dia. El 2017 va guanyar el prestigiós concurs que fa anys va fundar la reina Elisabet de Bèlgica, gran amiga de Casals. Nomenat «Solista de l’any 2018» en el festival Victoires de la Musique de la televisió francesa, la seva carrera progressa de manera espectacular.
Victor-Julien Laferrière obrirà el festival amb la Cinquena Suite de Bach, en la tonalitat grandiosa i dramàtica de do menor. Més endavant, juntament amb David Kadouch, fantàstic pianista i eminent músic de cambra, tocarà dues sonates de compositors que van trobar en Bach una font d’inspiració essencial. La Sonata Opus 102 núm. 2 de Beethoven és una de les peces culminants de tota la seva música de cambra, sobretot amb un moviment lent molt punyent i una fuga final d’un impuls irresistible. Pel que fa a la Sonata Opus 58 de Mendelssohn, és molt original en la forma i en l’escriptura, i els seus moviments extrems són d’una virtuositat enlluernadora.

– Suite No. 5 per a violoncel sol J.S.Bach
– Sonata en Re Major Op. 102 nº2 L.v.Beethoven
– Sonata nº2 Op. 58 F.Mendelssohn

Entrada: 25 €
Entrada amb descompte: 20€

Bach i el Romanticisme

Josep Colom, piano

Quan se li va preguntar a Casals com interpretar a Bach, li agradava respondre: “Interpreta a Bach de la manera que interpretes a Chopin!” Però, immediatament, va afegir, per a pianistes que tinguessin massa llibertats: “Però també interpreta a Chopin com interpretes a Bach!” No hi ha dubte que Chopin, que venerava el Clavecí ben temperat, ho hauria aprovat.
Per a Casals, la distinció entre música clàssica i romàntica era artificial. Va pensar que els compositors de totes les èpoques havien posat totes les seves ànimes en les seves obres i que els intèrprets haurien de confiar en la seva sensibilitat per transmetre aquestes emocions.
A Josep Colom li agrada establir vincles entre compositors, sovint inesperadament climes poètics propers. El seu sorprenent programa és una petita obra mestra de la imaginació, que connecta Bach amb Beethoven i Chopin. Quan Josep Colom parla de la seva manera de concebre la seva carrera i la seva vida com a músic, troba paraules similars a Casals: “Considero que és un gran privilegi poder fer música i estic agraït a tots els que han fet el esforços per venir i compartir aquest miracle diari amb mi ”.

– El Clavecí ben temperat, preludi i fuga BWV 874 J.S. Bach
– Sonata per a piano en Re Major K. 576 W.A. Mozart
– Sonata per a piano en La bemol Major op. 110 L.v. Beethoven
– Successió improvisada de preludis del teclat clàssic ben temperat de J.S. Bach i dels estudis de F.Chopin

Entrada: 22€
Entrada amb descompte: 18€

Bach i els grans organistes francesos

A l’església parroquial del Vendrell

Olivier Latry, orgue

Olivier Latry va succeir Pierre Cochereau com a cotitular dels grans orgues de Notre-Dame de París el 1985, als 23 anys d’edat! Des de llavors, ha dut a terme una carrera impressionant arreu del món. No es vol especialitzar i, per tant, té un repertori immens, en el qual la música contemporània ocupa un lloc important. També és un gran improvisador. El seu últim projecte és tot un repte: enregistrar la integral de l’obra per a orgue de Bach en els grans orgues de Notre-Dame, amb la voluntat de demostrar que Bach no necessita ser tocat amb instruments de la seva època per fer-ne palesa tota la bellesa i emoció.
Per al seu recital, a Olivier Latry se li va acudir la idea d’associar estretament la música de Bach i la música francesa que admirava profundament, sobretot Couperin i Nicolas de Grigny. Aquest paral·lel apassionant hauria de posar en valor de manera magnífica les riques sonoritats de l’orgue Scherrer de l’església parroquial del Vendrell, que Casals tant estimava.

Entrada: 15€
Entrada amb descompte: 10€

– Suite del primer to J.A. Guilain
– Fuga en sol menor BWV 578 J.S. Bach
– Extractes de la « Missa Parroquial» F. Couperin
– Peça d’orgue BWV 572 J.S. Bach
– Fons d’orgue L. Marchand
– Coral « In dir ist Freude » BWV 617 J.S. Bach
– Diàleg a dos registres de Cromorne i dos cornetes per a la Comunió N.de Grigny
– Tocata i fuga en Re menor BWV 565 J.S. Bach

Auditori Pau Casals
Tradueix