Festival Internacional Pau Casals

Els Concerts de Brandenburg

Giuliano Carmignola, Concertino-Director
Justin Taylor, clavicèmbal
Lucas Macias-Navarro, oboé
Magali Mosnier, flauta
Orquestra Da Camera

Des de fa uns quants anys, Giuliano Carmignola es dedica cada vegada més a l’obra de Bach, fins al punt que va gravar fa ben poc la integral de les Sonates i de les Partitas. Es tracta d’una tornada a les fonts, ja que entre els seus professors va tenir immensos especialistes de l’obra per a violí solista de Bach, com Nathan Milstein i Henryk Szeryng.
La col·laboració de Giuliano Carmignola amb Da Camera també es farà notar en els Concerts de Brandenburg i en el Concert per a violí i oboè, juntament amb un equip de solistes excepcionals: el jove músic francoamericà Justin Taylor, la revelació del clavecí i del piano que es disputen les discogràfiques i els organitzadors de concerts; l’oboista Lucas Macias-Navarro, solista d’Abbado i del Concertgebouw, però també eminent director d’orquestra, i Magali Mosnier, flautista de l’Orchestre Philharmonique de Radio France i convidada com a solista arreu del món.

– Concert per a clave en fa menor BWV 1056 J.S.Bach
– Concert de Brandenburg Nº. 6 BWV 1051 J.S. Bach
– Concert per a violí i oboé BWV 1060. J.S. Bach
– Concert de Brandenburg Nº 3 BWV 1048 J.S. Bach
– Concert de Brandenburg Nº. 5 BWV 1050 J.S. Bach

Entrada: 29€
Entrada amb descompte: 25€

Les Suites per a violoncel sol

Alban Gerhardt, violoncel

Alban Gerhardt va fer un concert memorable per a la inauguració del Festival 2017, tocant sobretot la Sisena Suite per a violoncel solista de Bach. Enguany, el seu enregistrament de la integral de les sis Suites és la gran primícia. La premsa musical ha quedat extasiada davant la seva interpretació tan natural i el seu sentiment constant d’improvisació.
Alban Gerhardt ha esperat a tenir 50 anys per gravar aquest monument, i només s’hi va decidir arran de la insistència de la seva discogràfica. Però no té, de cap manera, el sentiment d’haver arribat al final del camí i haver dit tot el que tenia per dir en aquestes obres mestres. Assegura que el disc és tan sols una instantània, el record del millor que ha pogut oferir en un moment donat de la seva vida i de la seva carrera. Casals deia: «Com més et dediques a una obra més bellesa hi trobes. Cada vegada és diferent.» Per a Alban Gerhardt, una interpretació de les Suites de Bach és cada vegada una nova aventura per compartir.

Entrada: 22€
Entrada amb descompte: 18€

– Suite per a violoncel sol nº 2 J.S. Bach
– Suite per a violoncel sol nº 3 J.S. Bach
– Suite per a violoncel sol nº 4 J.S. Bach
– Suite per a violoncel sol nº 5 J.S. Bach

Pau Casals en imatges

Projecció a la Plaça del Tívoli
Entrada gratuïta

Les pel·lícules de Casals en concert, assajant, fent classes o entrevistes mantenen un poder de fascinació sorprenent, malgrat l’antigor de les imatges. La força de comunicació de Casals, la seva capacitat per anar de dret al cor dels oients, tant tocant el violoncel com dirigint una orquestra o parlant, roman intacta a la pel·lícula. Cada vegada és una lliçó de música, però també de vida. La seva capacitat de meravellar-se davant una frase musical o davant els miracles de la natura i la seva fe inamovible en la humanitat són, més que mai, ben actuals.
A la primera part, el Festival Pau Casals es complau a rebre el cor Zongora i la seva directora, Montserrat Meneses. Aquest grup de joves cantants, alumnes o exalumnes de l’Escola de Música Municipal Pau Casals, ha assolit una sòlida reputació, més enllà del Vendrell i de la zona de Tarragona.

Es podran veure les següents projeccions d’enregistraments de Pau Casals com a músic i com a director d’orquestra.

Pau Casals tocant la Suite per a violoncel sol nº1; dirigint el Magnificat; donant Master Classes.
Altres vídeos: Pau Casals tocant Schubert i El Cant dels Ocells; dirigint Mozart (la Simfonia Haffner) i Brahms (Simfonia No. 2).

 

Les més belles àries de Bach

Elena Copons, soprano
The Consort
Justin Taylor, clavicèmbal i direcció

Casals considerava que hi havia una tendència a donar massa importància a la música religiosa de Bach, ja que el seu geni es va expressar amb la mateixa generositat en tots els àmbits de la música. Però això no va impedir que Casals volgués dirigir totes les seves cantates. Li agradava barrejar una o dues cantates en un programa de música de cambra, i el concert d’aquest vespre fa reviure aquesta idea.
La soprano catalana Elena Copons acaba de triomfar en el paper protagonista de Je suis narcissiste, una òpera de la compositora Raquel García-Tomás que s’ha presentat primer a Madrid i després a Barcelona. Comparteix la seva carrera entre l’òpera, la melodia (tant la melodia espanyola com el lied alemany) i el concert. La seva passió per les obres religioses de Bach la converteix en la intèrpret ideal per a aquesta vetllada.
Juntament amb ella, hi haurà Justin Taylor amb un conjunt de joves músics francesos entusiastes i talentosos, i el gran especialista en oboè barroc Antoine Torunczyk.

– Àries de les Cantates Sagrades (BWV 61, 68, 144) J.S.Bach
– Àries de la Cantata Nupcial BWV 202 J.S.Bach
– Àries de la Passió segons Sant Mateu BWV 244 J.S.Bach
– Sonata per a trio en Sol Major BWV 1027 J.S.Bach
– Sonata per a clavicèmbal i violí en Mi Major Nº3 BWV 1016 J.S.Bach
– El Clavecí ben temperat, extractes. J.S.Bach

Entrada: 25€
Entrada amb descompte: 20€

Beethoven i la gran escola romàntica alemanya

Bruno Philippe, violoncel
Jérôme Ducros, piano
Bertrand Laude, clarinet
Nazan Fikret, soprano

Beethoven i la gran escola romàntica alemanya
Durant la Primera Guerra Mundial, la música va esdevenir un instrument de propaganda. A França, Anglaterra i Amèrica es van alçar veus per desterrar les obres dels compositors germànics, fins i tot de Beethoven! Casals estava indignat amb aquest nacionalisme estúpid i va crear una Societat Beethoveniana a Nova York. A més va continuar interpretant Schubert, Schumann i Brahms…
Aquest programa està dedicat a Casals i inclou la primera audició al Vendrell de la diabòlica Sonata a Kreutzer, transcrita per a violoncel per Czerny, un alumne de Beethoven. Sens dubte, a Casals li hauria agradat interpretar-la, però la partitura no es va descobrir fins a 1990… Aquest concert es fa ressò de la passió de Casals pels lieder –a l’abril de 1914 s’havia casat amb la soprano Susan Metcalfe i l’acompanyava sovint al piano–. També evoca el seu interès pel clarinet i, especialment, pel Trio op. 114 de Brahms.
El cartell està integrat per Bruno Philippe, estrella ascendent del violoncel, i dos joves músics de gran talent juntament amb un eminent intèrpret de múcica de cambra, Jérôme Ducros.

Sonata Kreutzer per a violoncel i piano Op. 47, L.V. Beethoven (arr. Czerny)

Tres romances per a clarinet i piano Op. 94, R. Schumann
Lieder, F. Schubert, R. Schumann, J. Brahms
El pastor sobre la roca, per a soprano, clarinet i piano D965, F. Schubert
Trio per a clarinet, violoncel i piano Op. 114, J. Brahms

Entrada: 25€

Entrada amb descompte:20€

 

Debussy i el seu amic Falla

Javier Perianes, piano

Javier Perianes torna al festival Pau Casals per primera vegada des de 2005. Quant de camí recorregut per qui aleshores només era un jove pianista molt prometedor i ara és una de les gran estrelles del piano mundial! El seu programa reuneix dos amics, Debussy i Falla, dos compositors que van marcar profundament la seva època.
Claude Debussy, que ja era un antigermànic furibund en l’àmbit musical, es va mostrar extremadament bel·licista el 1914. Però ben aviat, davant de tant patiment acumulat, va ser partidari d’una pau raonable. Va morir el 1918, vuit mesos abans de l’armistici. Els Preludis són una de les culminacions de la seva obra, que allibera la inspiració musical del dogal de les formes germàniques…
Per a Falla, l’època de la guerra va ser un moment d’intensa creació: Noches en los jardines de España, El sombrero de tres picos i El amor brujo. El 1919 va escriure la Fantasía bética per a Arthur Rubinstein, que l’havia d’interpretar a Barcelona, però va resultar tan difícil que no se la va poder aprendre a temps i no la va tocar fins a uns mesos més tard a Nova York!

Preludis. Llibre 1, C. Debussy
El amor brujo. Suite, M. de Falla
Fantasía Bética, M. de Falla

Entrada: 25€
Entrada amb descompte: 20€

“Bach? Quin temparament més volcànic!”

Amandine Beyer and Gli Incogniti

Suite per orquestra No. 2 BWV 1067 J.S. Bach (1685-1750)
Concert per a violoncel RV 421 A. Vivaldi (1678-1741)
Concert per a violí RV 228 A. Vivaldi (1678-1741)
Concert per a violí No. 1 BWV 1041 J.S. Bach (1685-1750)
Concert de Brandenburg No. 5 BWV 1050 J.S. Bach (1685-1750)

Entrada: 27 €

Arran de Terra: Música i Vi

COBLA MARICEL

Entrada: 15€
Entrada amb descompte: 12€

Francesc Gregori, director
David Puertas, narrador

Programa

– Llicorella J.Garreta (1875-1925)
– La vinya de l’Avi (solista tenora: Marià Franco) R. Viladesau (1918-2005)
– L’aplec del Vinyet A. Català (1891-1978)
– Impressions camperoles Jq.Serra (1907-1957)
– Vinyes del Penedès J.Marti (1940-2011)
– Camins, esbós simfònic J.Ventura (1960)
– La fil·loxera R.Viladesau
– Lleugerament borratxo J.J.Blay (1955)

Descobreix el programa de mà

Auditori Pau Casals
Tradueix